Læserbrev af Flemming Mortensen

Vordingborg Kommune ligger i bunden, når det gælder uddannelsesniveau og ca. 25% af en ungdomsårgang kommer ud fra folkeskolen med karakterer, der gør dem ikke-uddannelsesparate.

Hvis vi som kommune skal sikre os, at vores unge har de bedste forudsætninger ud i livet – skal vi sammen arbejde på at ændre dette. Et brugbart uddannelsesniveau hos vores unge er med til at sikre, at vi som kommune i fremtiden kan tiltrække virksomheder, hvilket skaber arbejdspladser – og når vi som kommune tilbyder spændende arbejdspladser, bliver vi en interessant kommune at bosætte sig i, og dermed er grundlaget for en dynamisk kommune skabt.

Jeg ser det som et meget vigtigt element, at vi sammen skaber de bedste uddannelsesmuligheder for vores børn og unge, og det hele starter med, at vi kigger på den nuværende skolestruktur – hvordan kan vi sammen skabe den forandring, der gør, at vores børn og unge hver dag møder i skolen med en nysgerrighed, der gør, at de afslutningsvis får de karakterer, der gør det muligt at søge ind på den ønskede uddannelse?

Vi har brug for læringsmiljøer, hvor elever og lærere er dynamikken – hvor det er samspillet, der gør forskellen. Vi skal have et trygt miljø, hvor trivsel blandt elever og lærere er det, som driver værket. Fagligheden og engagementet hos lærerne på vores skoler skal være det sted, hvor det skaber inspiration og motivation hos eleverne – for uden inspiration og motivation mister vi lysten til læring hos eleverne

Jeg vil arbejde for, at vi i Vordingborg Kommune skaber en folkeskole, hvor lærer og elever sammen skaber den forskel, der skal til, for at vi i Vordingborg Kommune kan flytte os væk fra den placering, vi har i dag i forhold til unge og deres mulighed i det uddannelsessystem, der møder dem efter endt folkeskole.